Den gamle Drammens banen.
I dag tok vi turen langs den gamle Drammensbanen fra Gullaugkleiva til Lier. Denne strekningen ble bygget med smalspor på slutten av 1800-tallet, og var i 1922 den første jernbanestrekningen som ble elektrifisert i Norge.
Den opprinnelige linjen som gikk til Drammen fra Asker ble nedlagt så sent som i 1973, da den ca 11 kilometer lange Lieråstunellen ble åpnet. Fra Asker fikk linjen da navnet Spikkestadlinjen, som hadde sin endestasjon på Gullaug. Denne linjen ble forkortet til Spikkestad i 1994.
Banen er i dag omgjort til tur vei som folk både sykler, løper og går på. På veien kan man nyte utsikten over Lier og Drammensfjorden siden banen var lagt oppe i lia for å unngå for mange tunneler, noe som på den tiden var meget krevende å bygge. Likevel kan man oppleve noen mindre tunneler underveis, samt gå gjennom uthogde kløfter i fjellet. Turen er omlag 5 kilometer lang, men man kan velge å gå bare deler av den eller å lage en rundtur om Lier. Fra Gullaugkleiva går det også en 300 meter lang tunnel, men denne er ennå ikke åpnet for ferdsel. Du kan likevel velge å gå en kronglete sti rundt tunnelen og forsette på den gamle Drammensbanen helt til Spikkestad.
Vi får ta oss en tur dit også neste gang vi besøke moren min :)
SvarSlettHåper resten av veien er åpen også. Så kan vi jo gå hele runden kanskjer.
Slett