Translate

onsdag 13. mai 2020

Nipkollen, Nannestad

Nipkollen
Dagen tur gikk til Nipkollen ligger i Nannestad kommune. Nipkollen er 544 m.o.h.(541 m.o.h. usikker måling). På toppen er det er det en turpostkasse som man kan skrive navnet sitt i, det finnes også en digital postkasse på Sjekkut appen.   








På tur opp
 Vi valgte å kjøre opp grusveien nesten til bommen, der parkerte vi bilen og syklet opp til enden på skogbilveien. Der parkerte vi syklene og gikk den siste biten opp mot toppen. Turen vår ble ca 3 kilometer lang og hadde en stigning på 227 meter.
Dette er noe annerledes enn tubeskrivelsen man finner på blant annet Ut.no. Tubeskrivelsen på ut beskrive en tur fra Kløverbakken og opp. Denne turen er på rundt 4-5 kilometer og har en jevn stigning på 260 meter.


Utsikt fra toppen
Jeg er nok blitt bortskjemt med tårn og høge fjell. For jeg var ikke helt overbevist over utsikten, men når jeg fikk summet med litt, var det ganske bra utsikt likevel. Man måtte bare gå litt rundt toppen. Vi kunne se Varingskollen klart og tydelig. Litt lenge nede kunne vi se Mistberget og Hurdalsjøen blenkte nede i dalbunnen. Etterhvert så jeg også Gardemoen, da det suste fly over hode på oss rett som det var.
Så med litt forflytting ble utsikten alt i alt ganske bra.

Hvitveisen blomster ennå
På turen opp så vi masse hvitveis. Noen av hvitveisen har en lilla nyanse, mens noen har en mer rosa nyanse i fargen. Men det skal vist nok bare være bare små variasjoner innad i arten. For etter navent å bedømme skal det vær som de fleste hvitveiser er hvit. Andre navn på Hvitveisen er Kvitveis, Kvitsymre og
på latin heter den Anemone nemorosa.





Stolt av å være på toppen

Følte meg i litt bra form da jeg kom på toppen!
 Postkasse på toppen


  Utsikt utover





























Turen anbefales selv om det kan blåse litt på toppen. 

God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper du legger igjen en koselig kommentar og at du blir motivert til å gå på tur.