Translate

fredag 10. april 2020

Fjellsjøkamapen, ti på topp

På tur opp
I dag hadde vi tenkt å komme oss opp på Fjellsjølkampen. En tur på litt over 6 kilometer. Å her snakker vi masse oppoverbakker, vi skal forsere 323 høydemater fra startpunktet. Men vi hadde bestemt på at vi skulle til toppen.
Dermed var det bare å starte på turen opp. Siden det var godt skiføre opp mot toppen, valgte vi å gå skiløypen opp. Skiløypen er noe lenger, men vi bestemte at dette var det beste alternativet. For hvor tøft er det ikke å kunne si at man har gått opp på Fjellskjørkampen på ski. Med toppen i sikte å viten om at det var mange høydemeter å forsere satte vi i gang. Det skulle vise seg at det var enkelte områder som var veldig bratte, men med mye motivasjon tok vi meter for opp mot toppen. Jeg må innrømme at jeg til tider tenkte på Johaug i Moster bakken der jeg kløv opp de bratte bakkene. "Kom igjen, dette klarer du, ikke gi opp."  tanken om utsikten på toppen og å kunne fortell om at jeg hadde vært der surret i hodet og gav krefter til de syresprengte beina mine. For opp skulle jeg, det hadde jeg bestemt meg for. Å når man er som meste sliten gjeller det å bruke staheten til å drive seg opp.
Etter utrolig lang bakker kommer man opp på et platå, der det er litt mer slakt oppover. Men ikke la deg lure, for det er flere oppoverbakker igjen, Selv om de ikke er fult så bratte som de som er forsert, tærer de på noen allerede sliten bein. Dermed blir de seigt å komme opp mot toppen. Gleden var derfor veldig stor da vi kunne se tårnet som ruvet på toppen og konstatere at vi hadde klart det. Vi hadde klart å komme opp på Fjellskjøkampen på ski. Hvem skulle trodd det for bare noen få år tilbake, med mine ski ferdigheter.
Vi møtte mange som hadde valgt å ta av seg skia på turen nedover. Noe som jeg også valgte da dette ble bratteste laget. Min samboer valgte å sette skien på siden av sekken å bære de med seg. Han kjørte på ski hele veien ned, så er han ganske mye tøffere enn meg med mange flere timer med ski på beina. Dessuten var jeg sliten i beina etter alle de tunge oppoverbakkene på turen opp så bremsingen gikk ikke helt etter planen.


 Alternative rute
 Fjellsjøkampem kan nås både på ski og til fots. vis man skal gå til fots kan man velge en annen rute. Noe som vi så mange gjorde. Denne ruten kan ikke gå på ski og er trolig noe brattere enn den ruten vi valgt. Den går delvis i skogen, men jeg vil tro at man bør vente til litt utpå våren med å gå den.  Denne løypa er 2,3 kilometer lang.
Ingen av løypen passer for små barn siden det er veldig bratt begge veier. Alternativet er å ta de med seg i pult eller på ryggen. Man bør beregne å bruke hele dagen på turen. Ta med godt med niste for dette er en krevende tur, med mindre du er godt trent. 
Fjellskjøkampen
Fjellskjøkampen ligger i Hurdal kommune og er 812,5 m.o.h. Den vant kampen etter sterk konkurranse med Lushaugen , like ved Lygna, om å være Akershus høyeste fjell. Siden Akershus nå er inne i Viken fylke er det Folarskardnuten med sine 1933 m.o.h. som er fylkes høyeste. Dette fjellet ligger i Hallingskarvet i tidligere Buskerud fylke. Toppen er i 2020 ti på topp topp, men det er ikke merket opp til toppen, selv om man kunne begynne registreringa fra 1 april. Grunne skulle være at det ikke var forsvarlig å oppfordre folk til å ferdes i området før lenger ut på året. Likevel mener jeg at man kunne ha satt opp en kode på toppen, for folk ferdes opp dit selv om det ikke er merket opp til toppen. Man kan jo finne både tubeskrivelse og turen på ti på topp. Siden jeg tok kontakt med ti på topp i Romerike å beviste at jeg hadde vær på toppen registre de Fjellskjøkampen på meg. Noe som jeg var glad for side turen opp dit var ganske tung. Turen opp var til Fjellskjøkampen var en av de første turen den norske turistforening opprette i 1885. Da området ble sett på som å ha store kvaliteter som friluftslivsområde, grunnet sin vide utsikt.

Skue utover de mange fjell
På toppen av Fjelskjøkampen er det en sikteskive. Denne er bare formet som en halvsirkel så man får bare med seg navene på halvparten av fjellene man ser. Noen av toppen man ser er Blefjell, Gaustatoppen, Norefjell, Vikafjellet, Hemsedalsfjella, Jotunheimen, Synnefjelelt, Rondane og Trysilfjella. Det var oså mange ander topper man kunne se fra toppen av tårnet en av de var Lushaugen som konkurrerte med Fjellsjøkampen om å bli Akershus største topp, tapt med en halv meter.
Det er ganske rart å stå på en topp 5 timer unna, å se hjem til den kommune der jeg er oppvokst. Rondane er et kjent sted for meg, siden jeg nesten er oppvokst i foten av Rondane. Jeg har vært mye inne i Rondane Nasjonalpark og har utrolig bilder av Rondane massivet. Merkelig nok har jeg aldri vært oppe på noe av Rondane toppene, men det kommer nok en dag.


Fjellskjøkampen naturreservat
Fjellskjøkampen naturreservat ligger i kommune Hurdal og Østre-Toten. Begynnelsen av vern i dette område starte allerede i 1962, da Mathiesen Eidvoll Værk privat vernet 170 mål. Det offentlig vernet  som naturreservat startet i 1983, og ble utvidet til dagens størrelse i 2008. I dag er naturreservatet på 5029 daa. Formålet med vernet av området, er å ta vare på et større område med gammelskog. Dermed kunne bevare det naturlige økosystemet som befinner seg der, samt ta vare på den egenartede naturtypen og de arten som følge med i en slik skog. i deler av området kan man finne skog som ligger på grensen til å bli betegnet som urskog. Området har et relativt stabilt økologiske samfunn der sammensettingen av vegetasjon har utviklet seg til en form for likevekt, dett kalles også et klimakssamfunn. Dette er typisk for høyreliggende områder på det sentrale Østlandet. Siden området er av den form og størrelse forekommer det sjeldne arter. Det er derfor ekstra viktig å ta vare på dette område for at de skal kunne leve i sin naturlige biotop.



Landskap og geologi
Navnet på område som Fjellsjøkampen ligger i heter Skrukkelia. Denne strekker seg fra nord i Østre Toten til Nord i Hurdal. Området er et høyereliggende åslandskap som ligger i det høyer sjiktet av mellomboral sone. I området er det Bjørnåsen med sine 825 m.o.h. som er den høyest, men denne ligger i Innlandet(Oppland) fylke. Derfor er det Fjellsjøkampen 812.5 m.o.h. som var den høyeste i Akreshus. Bjørnåsen og Fjellskjkampen er de to høyeste toppen mellom Oslo og Toten. Med sin øye beliggenhet er det ofte skiføre her til langt utpå våren. Berggrunnen i område består av Nordmrakitt, noe som vil si at berggrunnen er sur. Av bartre vokser det kun gran i området, det er ikke funnet furu i området. 

Oppover der er du gærn. 
 Svaret til min samboer var " ja, man kommer ikke til en topp vis man ikke går opp" 
Men så bratt på ski, det går ikke an "jeg sa det var bratt og lang opp, skal vi snu kanskje"
Ikke taler om, jeg er for sta til å gi opp et mål jeg har satt meg. En god egenskap tja til tider. Det var bare å begynne på stigningen, med en god motivator kom jeg jo opp. Dette var en topp jeg virkelig følte jeg måtte jobbe for hver eneste meter. Gjør jeg det igjen? Med den utsikten på toppen er det verdt alle tårer og svetten på veien opp. Men det er ikke en tur for pyser. Det minner meg mer om Monsterbakken jeg har sett på tv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper du legger igjen en koselig kommentar og at du blir motivert til å gå på tur.