Translate

fredag 5. juni 2015

Vesle fjellet på Dovre.

Hemare vestlefjellet
I dag tok vi turen opp til Søre Veslefjellet. Turen gikk fra Rudølsveien ved første kryssingen av Rydølsåa og innover traktorveien til den andre å kryssingen. Siden det ennå er ganske mye snø i fjellet var det vanskelig å komme over Rydølsåa, så jeg tok av meg fjellskoene og vasset over i vann til knærne. Heldigvis var været strålende, med sol fra skyfri himmel og det var godt med en liten tur i en iskald bekk. Etter at vi hadde kommet oss over bekken tok vi til venstre opp noe som hette Sjugurslia. Dette er ei li som går opp mellom Hemare- og Inare Veslefjellt. opp mot Måsåhustjønne. Vi tok av fra Sjugurslia før vi kom til Måsåhustjønna og sette  retningen mot Hemare Veslefjellet.  Hemare Veslefjellet er det høyeste toppen på Veslefjellet med sine drøyt 1200 m.o.h. Her kunne du se bortover mot Dovre/Dombås i nordvest  og Dovreskogen i sørvest, i sørøst kunne du skimte Rydølsåa der vi kom fra. Det var en god utsikt fra denne toppen.
Søre Veslefjellet.
Turen vår gikk videre til Søre veslefjellet. Det er på denne toppen som Fysakboka er å finne. På denne toppen så man ennå mer av bygda. Man kunne så vidt skimte Rondane som stakk seg frem bak Storkuva og Skogsetrene.  Søre Veslfjellet ligger på 1174 m.o.h. og postkassa ligger på 1164 m.o.h. Da vi endelig hadde funnet postkassa var vi stolte over å ha klart den lange og bratte turen opp, og at vi har besteget nok en topp.
På hjemveien tok vi en anen vei, ned Turtjønnboten og ned gamle seterveien til Svartdalesetrene og ned på veien mot kraftverket. På denne veien gikk vi gjenom en nydelig eventyrskog med masser av rare trær som kroket seg i alle kanter og gav plass for fantasien. Vi så også en kongeørn på veien. Den hadde sikkert reiret sitt oppe i bergveggen på veslefjellet. Vi var slitne og litt trette da vi endelig kom til bilen, men likevel var vi enige om at dette var en super fin tur i nydelig vær. Og nok et fysak mål er oppnådd.

Så et lite spørsmål til dere lesere av denne bloggen:
Hvilke turmålsposter er det i din komune?

1. Ingen tvil om at bøkene du liker aller best er dem du kan skrive navnet ditt i og som ligger i postkasser ute i naturen. Takk for en fin tur Anne-Mari :)

1. Nå digger jeg vel de postene som finnes i Nittedal også da. Der får du poeng. Det synes jeg er morsomt. Å så kan man lese om stedene man besøker. Det er morsomt å lære om nye steder.

Håper du legger igjen en koselig kommentar og at du blir motivert til å gå på tur.