Translate

onsdag 22. juli 2015

Lek i bekken

Vannhjulet.
Helt siden jeg var liten har jeg lekt meg nedi bekken ved setra. I Storrustbekken har jeg hatt mange timer med demningbygging, båter og ikke minst et system av renner og vass-hjulet. Jeg har ikke tall på hvor mange vass-hjul som bekken har slitt ut på de åren jeg har vert med i bekken men jeg tror det snart er oppe i et tosifret tall. Det har vert mange forskjellige konstruksjoner og nytter i bekken. Som liten hadde vi potet sag på vass-hjulet slik at vi først vaska potetene før vi delte dem på potetsaga som var drevet av vass-hjulet. Det har også vært et slusesystem der vi sendte vannet ned ved at vi åpnet en rekke sluser. Denne leken har lært meg en del om hvordan man kan lage en demning og hvordan man kan lede vannet til å gå akkurat det man vil. Vi lært hvordan vi rydda for å lage fine badeplasser. I dag er det bare et rennesystem som er igjen smart en badeplass litt lenger oppe. Selv om jeg nå er blitt voksen må rennesystemet og vannhjulet opp og gå hver sommer det er en del av det å være på setra å bli våt minst en gang i bekken. Sokker kan man jo alltids skifte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper du legger igjen en koselig kommentar og at du blir motivert til å gå på tur.